Българите все по-активно търсят правата си на здравноосигурени лица
През първия месец на 2010 г. гражданите проявяват повишена активност в търсене на информация от Информационния център в НЗОК, съобщават от институцията.
В приемната за граждани в Централното управление (ЦУ) на НЗОК – ул. „Кричим“ №1, 1407 София, са направени 193 посещения, а на телефона в приемната обажданията са 650, или по близо 20 на ден. Над 4000 граждани са потърсили консултации на „зеления телефон“ - 0800 14 800.
Най-често задаваните въпроси са свързани с промените в заплащането на здравните вноски и възстановяването на здравноосигурителните права, проверка на здравноосигурителния статус, процедура при възстановяване на загубена здравна книжка, заплащане на нерегламентирани такси и др.
Хората се интересуват и какво включва профилактичният преглед, търсят информация за пакет „Клинична лаборатория“, както и какво заплаща касата при денталната помощ.
Служителите от информационния център правят справки за различни медикаменти от Позитивно-реимбурсния списък, за цените на лекарствата, за които НЗОК заплаща, за скъпоструващо лечение (изисквания при издаване на протоколи и уточнение къде се заверяват) при конкретни заболявания - множествена склероза, диабет, хепатит и др., както и за движение на протоколи за скъпоструващо лечение.
Често пъти консултациите са свързани с лечение по различни клинични пътеки (КП), за консумативи по КП, които НЗОК заплаща (и които не заплаща), за клинични пътеки за рехабилитация.
Здравноосигурителните права на българските граждани в Европейския съюз са също сред често дискутираните теми. Въпросите са свързани със здравноосигурителните вноски на български граждани, пребивавали извън граница, с медицинска помощ, оказвана в държави от Европейския съюз (и възстановяване на суми по нея), с реда за планово лечение на български граждани в страни от ЕС, както и с условията и реда за получаване на европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК) или на Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК.