Националната пациентска организация подписа етичен кодекс
Националната пациентска организация (НПО) подписа етичен кодекс. Организацията е факт от 25 януари и включва 21 републикански и 23 регионални организации.
„Приоритет на организацията ще бъде здравното състояние на българите“, обясни Татяна Иванчева от Фондация „Множествена склероза Общество България“. По думите й интересите на всеки пациент могат да бъдат отстоявани.
„Здравното състояние на пациента е свързано и с неговия социален статус“, уточни Иванчева и уточни, че НПО може да работи и в социалния сектор. По думите й организацията е изградена на принципите на европейските ценности – демократичност, прозрачност и висок морал.
Обединението си е поставило за цел да разшири влиянието на пациентските организации в българските институции, да развие и утвърди етични норми и прозрачност, да защитава интересите на пациентите пред държавните институции. Работата на НПО ще бъде структурирана в три направления - включване на пациенти в провежданата здравна политика, достъп до качествени медицински услуги и постигане на високо качество на живот за всички. Организацията инициира проект „Близо до теб“ с цел да се обединят малките пациентски организации и да се изгради партньорска мрежа в цялата страна. Предстои и реализирането на други два проекта, които ще бъдат обявени в края на февруари.
„Пациентските организации имат нужда от обединен и силен пациентски глас“, каза д-р Станимир Хасърджиев, изпълняващ длъжността председател на НПО. По думите му това е единственият вариант пациентският глас да бъде чут от обществото и най-вече от държавата. „Ще се опитаме да направим българина по-образован и по-здрав“, каза още д-р Хасърджиев.
„Ако ние не се променяме, пациентите и здравната система винаги ще бъдат в конфликт“, каза Евгения Адърска, изпълняваща длъжността зам.-председател на НПО. Според нея пациентските организации отдавна са част от политиката, но е важно те да са обединени и да защитават един общ интерес. „Всички пациенти трябва да са единомислещи по отношение на здравната система“, коментира още Адърска. Тя допълни, че организацията е съставена от сериозни и професионално подготвени хора.
„Всяка държавна политика трябва да бъде съобразена с нуждите на пациентите и да достигне до всеки един от тях“, заяви Силви Гаврилов, председател на Етичната комисия на организацията. Той отбеляза, че формирането на общественото мнение за пациентските организации зависи от работата на неправителствения сектор.