ЗДРАВОСЛОВЕН ЖИВОТ  |  ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ И ДИЕТИ

Хранене и остеопороза

4 май 2012 10:30 / д-р Петя Стефанова | Коментари: 0
Хранене и остеопороза
Пълноценно хранене и физическа активност са в основата на профилактиката на остепорозата.
/ © bridesontherun.com.au

Сред причините за развитие на остеопороза е непълноценното хранене. Ето защо един от основните въпроси на пациентите е свързан с необходимата промяна в храненето за предпазване от заболяването. Известно е, че калций и вит. D са необходими на организма, за да изгради и поддържа здрави кости. Но специалистите не препоръчват приема на калций и вит. D или други витамини и минерали като добавка при здрави пациенти. Никаква хранителна добавка не може да замени пълноценното хранене, и в частност разнообразнието от плодове и зеленчуци.

Знаем какъв е дефектът при остеопороза, но не знаем точно по какви механизми се усвояват естествените витамини и минерали от плодовете и зеленчуците и защо добавките не са толкова ефективни.

Говори се за ролята на газираните напитки за развитието на остеопороза. Един от аргументите, на които се основава това твърдение, е, че пиейки газирани напитки, хората значително намаляват употребата на богати на калций напитки, сред които прясното мляко. Друга гледна точка обръща внимание на употребата на кола. Дали традиционната напитка или диетичната кола, в нея се съдържат вещества, които могат да доведат до негативен калциев баланс или, казано по друг начин, да доведат до загуба на калций от организма с последствие – развитие на остеопороза. Затова специалистите препоръчват ограничаването до 5 чаши кола седмично, които не би трябвало да нарушат калциевия баланс при пълноценно хранене и достатъчен прием на плодове и зеленчуци.

Кафе и чай – кофеинът, който се съдържа в тях в известна степен пречи на абсорбцията на калций, но при 2-3 чаши кафе на ден не може да се говори за необходимост от ограничаване като профилактика на остеопороза.

Сол – готварската сол по физиологичен механизъм се екскретира от бъбрека заедно с калций, поради което повишеният прием на сол в диетата може също да доведе до негативен калциев баланс.

Алкохол – както при сърдечносъдовите заболявания, така и за профилактиката на остеопорозата малко количество алкохол има благоприятно влияние, но много алкохол се отразява негативно. Ясно не може да се дефинира кое е малко и кое много алкохол, това се преценява индивидуално.

Тютюнопушене – Пушенето ускорява метаболизма на естрогените, които при остеопороза след менопауза са критично малко в организма. Ускореният метаболизъм води до още по-изразено намаление на естрогените и така се проявява косвен негативен ефект от тютюнопушенето. От друга страна, тютюнопушенето е свързано с понижена физическа активност, което, знаем, че негативно се отразява върху костната система и е основен фактор за развитие на остеопороза. Не трябва да се подценява и директното действие на тютюна върху формирането на костите, както и при заздравяването им след счупване.

Опции: Изпрати на приятел, Абонирай се за дума
Сподели:
Novinite.bg
Виж коментари (0)   |   » Коментирай
СВЪРЗАНИ СТАТИИ
ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ
Няма коментари
НАПИШИ КОМЕНТАР:
* ИМЕ: E-MAIL:
* КОМЕНТАР:
  * КОД ЗА СИГУРНОСТ:   Въведете кода от картинката: security code

* Полетата маркирани със звезда са задължителни. Вашият e-mail адрес няма да бъде публикуван публично.

Тъй като бихме искали форумът да е място за честни, откровени и интересни мнения, най-любезно молим да използвате учтив и неагресивен тон в постингите си.
Всяко мнение, което подтиква към расова или полова ненавист, към тероризъм, както и написаното на вулгарен език, ще бъде изтривано веднага. Откровени рекламни съобщения, особено тези с поставени хиперлинкове без никаква връзка с обсъжданите теми, ще бъдат квалифицирани като спам и няма да бъдат толерирани.

С какво е полезна чашата вода на гладно сутрин

10.03.2017 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 0)

Може би сте чували за популярната като „холивудска" закуска – чаша топла вода с половин грейпфрут. » Прочети

5 неочаквани ползи от джинджифила

8.03.2017 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 0)

Джинджифилът е любима подправка на много хора. » Прочети

Сурово барче с ядливи български рози и пробиотик спечели международна награда

27.02.2017 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 1)

Българското сурово барче Go4Raw спечели престижната награда "Най-добър нов продукт” в категорията Хранителни продукти и снаксове на най-голямото световно изложение за здравословни храни Биофах в Нюрнберг, Германия. » Прочети

Вижте кои са ползите и вредите от кафето

15.02.2017 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 0)

Обичате ли кафе? » Прочети

Дали са полезни сушените плодове

24.01.2017 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 0)

Тъй като вече нямаме възможността да хапваме пресни плодове, единствения начин да се насладим на любимия си плод, е той да е изсушен. » Прочети

Нова диета „3 часа“

Новата диета, наречена „3 часа“ се основава на това кога ядете, а не какво, предаде БГНЕС.

» Прочети

Ядки срещу стрес

28.12.2016 (Коментари: 0)

Една шепа шамфъстък на ден може да ви помогне да намалите щетите от стреса, предаде електронното издание Health.

» Прочети

Как да стопим мастните клетки?

25.12.2016 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 3)

Черният чай с цитрусови нотки от бергамот стопява мазнините, откриха учени, ръководени от професор Винченцо Молас, съобщи БГНЕС.

» Прочети

Канелата е най-полезната подправка

13.12.2016 (Коментари: 0)

Най-полезната подправка е канелата, която допринася за доброто здраве и предпазва от настинки и вируси.

» Прочети

Витамини и минерали

29.11.2016 / Екип на Doctoronline.bg (Коментари: 0)

Витамините са съществена част от здравословния хранителен режим – тялото демонстрира симптоми при липса на конкретен витамин. » Прочети