На опашка – с номерче


Номер и дата за прием трябва да получи всеки пациент, който бъде вписан в листа на чакащите за приемане в болница. Това е единственият практически регламент, с който Министерството на здравеопазването определя кой и кога ще бъде приет в лечебно заведение, съобщи за Дарик председателят на Българския лекарски съюз д-р Цветан Райчинов.
От съсловната организация са изпратили писмено запитване до ведомството по какви критерии да бъдат образувани листи на чакащите. Оттам са отговорили още, че всеки лекар ще носи отговорност, ако здравословното състояние на пациент се влоши заради забавяне на лечението. Заради липса на средства все повече болници в страната спират да приемат случаи, които не са спешни.
Според д-р Цветан Райчинов в целия Европейски съюз институциите определят според медицински стандарти колко време един пациент с дадена диагноза може да чака за операция и кой носи отговорност, ако нещо се случи с пациента. „Ако отговорността е на лекаря, никой няма да го защити, ако нещо се случи с пациента“, обясни Райчинов. Той заяви, че лекарите не са съгласни да дават писмен отказ на пациентите, така както посъветваха от Центъра за защита правата в здравеопазването, тъй като листите на чакащите не се формирали по медицински индикации заради финансовата рестрикция от Министерството на финансите. „Който го е въвел, той да носи отговорност. Да дойде някой от МФ и да подписва тези листи, че този болен няма да се лекува, защото няма за него средства“.
Според Райчинов при необходимост лекарите трябва да казват на пациентите, че не могат да ги лекуват, ако не си доплатят: „По-скоро бих посъветвал пациентите, ако имат нужда от лечение, а то не може да се осъществи и се налага да го платят, да си вземат фактури и да изискват сумите да им бъдат изплатени от НЗОК или от МФ“.
