Руски учени: Как хората ще преболедуват COVID-19 зависи от гените им

23 февруари 2021 09:00 | Коментари: 0
Руски учени: Как хората ще преболедуват COVID-19 зависи от гените им

Открито е генетично предразположение към тежка форма на COVID-19.

Руските учени от Висшето училище по икономика са първите в света, които установяват това. Резултатите от изследването са публикувани в списанието “Frontiers in Immunology”, предаде БГНЕС, позовавайки се на РИА „Новости“.

Т-клетъчният имунитет е един от ключовите механизми в човешкото тяло за борба с вирусни инфекции. Клетъчният имунитет се основава на откриването на вирусни пептиди на повърхността на заразените клетки, последвано от активиране на Т-лимфоцити, способни да убият вируса. Молекулите на човешкия левкоцитен антиген клас I (HLA-I) са отговорни за действието на вируса в човешките клетки. Наборът от шест такива молекули е уникален за всеки човек и се наследява, така че способността за бързо откриване на вирусни пептиди до голяма степен се определя от генетиката. Просто казано, ако набор от алели открие успешно вирус, тогава имунните клетки бързо намират и унищожават вируса. Ако, от друга страна, генният набор на човек не се справи добре с това откриване, е по-вероятно да настъпи тежък случай на заболяването.

Изследователи от Биотехнологичния факултет на Висшето училище по икономика, заедно с колеги от Руския национален изследователски медицински университет „Пирогов“ и Московската градска клинична болница № 15 на името на “О. М. Филатов” са изследвали връзката между генотипа HLA-I и тежестта на COVID-19.

Използвайки машинно обучение, те изградили модел, който предоставя интегрална оценка на потенциалната сила на имунния отговор на Т-клетките към COVID-19. Авторите установяват, че ако наборът от алели HLA-I позволява ефективно справяне с пептидите на вируса SARS-CoV-2, рискът от развитие на тежка форма на COVID-19 ще бъде минимален и обратно.

За да тестват модела, авторите са анализирали генотиповете на повече от 100 пациенти с COVID-19 и над 400 здрави хора от контролната група. При всеки случай програмата оценявала риска от тежка форма на заболяването в точки от 0 до 100. Сравнението с реалната клинична картина показва, че прогнозният модел е много ефективен.

“В допълнение към установените корелации между генотипа и тежестта на COVID-19, предложеният подход също помага да се оцени как определена мутация на COVID-19 може да повлияе върху развитието на имунитета на Т-клетките към вируса. SARS-CoV-2 може да доведе към по-тежки форми на болестта”, каза ръководителят на изследването професор Александър Тоневицки, декан на Факултета по биология и биотехнологии във Висшето училище по икономика.

В допълнение към анализа на населението в Москва, високата точност на прогнозите на новия модел е била потвърдена и от независима извадка от пациенти от Мадрид – прогнозната оценка на риска при пациенти, страдащи от тежък COVID-19, е била значително по-висока, отколкото при пациенти с умерени и леки случаи.

Светилото в медицината Генчо Начев: Коронавирусът е създаден в лаборатория от хора