3% от жалбите до омбудсмана Гиньо Ганев са свързани със здравеопазването
Право на профилактика, на достъп до медицинско обслужване, на свободен избор, на персонализирано лечение, на жалба и обезщетение. Това са само част от 14-те права в Европейската харта за правата на пациента, приета от Европейския икономически и социален комитет през 2007 г., за която малцина българи знаят.
Като част от популяризирането на тези фундаментални права националният омбудсман Гиньо Ганев дари днес пазарджишката Многопрофилна болница „Ескулап“ със специално табло с хартата. То беше поставено на видно място в приемната зала. „Целият замисъл – да се представят по подходящ начин правата на пациента – започна в деня на откриването на новото 6-етажно крило на тази болница преди месец“, обясни Гиньо Ганев пред медиите. Тогава той обещал да постави такова табло. Подобно табло има и в болница „Токуда“ в София.
Гиньо Ганев каза още, че много пряко следи здравната реформа, провеждана от кабинета „Борисов“. Той съжалява, че Народното събрание до този момент не е приело концепция за нея, защото само тогава се създават не само ориентири, но и преки задължения на всички ангажирани в здравеопазването.
Дали всеки българин ще има възможност да получи своевременна качествена медицинска помощ, е основният въпрос, който ще постави омбудсманът във връзка с предстоящото закриване на някои общински болници. На този въпрос трябва да има еднозначен отговор, смята Росица Тоткова, директор на дирекция „Жалби и сигнали” към Националния омбудсман. Тя обясни, че предстоят дискусии с всички отговорни по темата органи.
Броят на оплакванията във връзка със здравните проблеми са 3 процента от общия брой жалби, постъпили в дирекцията. Преобладаващата част са свързани с осигуряване на навременно здравеопазване и необходимите медикаменти. Става дума за обществено значимите заболявания като онкологичните и редките болести. В тези случаи, след сезиране на институцията, която защитава правата на гражданите, се извършват проверки и държавните органи се съобразяват с препоръките на омбудсмана. Именно по негова препоръка и настояване се направиха законодателни промени във връзка с правото на избор на здравно заведение от страна на пациента, припомни г-жа Тоткова.